maandag, november 20, 2006

Log Marjolijn op OWD


Als onderdeel van onderandere de cursus E-learning werden een aantal ADC-ers losgelaten op de onderwijsdagen 2006. Bij E-learning gaan wij op zoek naar de nieuwste trends in 'Leren' en ICT. Waar beter te starten dan op een congres wat zich richt op al deze aspecten.







De dag begon zeker goed. Lekker wakker worden door middel van een cabaretier en een bakje koffie. Zo zou eigenlijk elke vroege dag moeten beginnen!










Vervolgens was het tijd voor de Keynote speaker
Diana G. Oblinger om haar verhaal te doen. Ik was positief verbaast over de vooruitstrevende en 'openminded' kijk van haar op de onderwijswereld. Als student zijnde waren haar punten zeer herkenbaar. Ik ben ook blij dat er op de ADC een aantal van haar punten voor beter onderwijs al beter doorgevoerd worden dan een aantal jaren geleden.

Na deze presentatie was het al snel 11.00 en veel tijd om iets anders te bekijken was er niet. Op naar de eerste sessie.

Dit was in het thema professionalisering 'Van de Leerling naar de Meester in Vraaggestuurd Competentiegericht Onderwijs' van prof. dr. Jeroen van Merrienboer (Open Universiteit Nederland).

Hij wees erop dat de manier waarop momenteel wordt onderwezen; in 'fragmenten' en vaste volgorde veranderd zou moeten worden. Door onderdelen in aparte fragmenten te brengen is het voor leerlingen lastig om deze stukjes met elkaar in verband te brengen. Als het in een andere volgorde zou voordoen zou een leerling niet goed weten wat hij ermee aan moet.
Een manier om niet gebruik te hoeven maken van fragmentatie en routine oefeningen is het brengen van een levensechte taak en deze naar mate de kennis ontwikkelt complexer te maken.

Naar mate hij vorderde met zijn sessie leek het verhaal echter steeds meer een herhaling te worden. Ik kon het niet helpen te hopen dat deze man zijn verhaal aan studenten anders bracht dan op deze manier. Wellicht zou hij anders ook eens even rond moeten kijken op dit congres.

Voor de tweede sessie was er weer weinig tijd over dus het was weer hollen naar het volgende zaaltje. Dat was maar goed ook, want deze sessie bleek erg populair. Het kleine zaaltje was vol en gedurende de sessie bleven mensen binnen stromen en achteraan aansluiten om al staande de sessie te volgen.

OpenLearn: constructing communities of practice around open educational resources door Prof. Andy Lane (UK Open University) was hierdoor ook wat moeilijk te volgen. Hij had helaas niet zo'n duidelijke Engelse (talig) spreekstem als Keynote speaker Diane waardoor, vooral bij voortdurend binnen druppelen van mensen, hij wat minder te volgen was.
Toch was deze sessie wat mij betreft succesvoller dan de vorige. Hij kwam niet met allerlei losse termen maar had iets 'werkelijks' te tonen, namelijk ' open learn'.



De op http://openlearn.open.ac.uk/ te aanschouwen software zorgt voor open en duidelijke toegang tot leerstof voor studenten en stimuleert samenwerking en contact tussen leerlingen. Het haakt in op het punt van Keynote speaker Diana G. Oblinger dat leerlingen juist leren door communicatie met elkaar en niet daardoor slechts tijd verdoen. Dit vond zij waarschijnlijk ook aangezien ze halverwege een kijkje kwam nemen bij de sessie.




Helaas heb ik de derde sessie niet kunnen bijwonen, maar heb bij bovenstaande sessies al een mooi beeld gekregen over vernieuwend onderwijs en de gang van zaken op een dergelijk congres.
Vooral de Keynote speaker Diane Oblinger zal mij bijblijven. Het is goed te zien dat er mensen zijn die hun best doen om leerlingen echt te doorgronden en nieuwe media en trends onder jongeren niet ziet als vijand maar juist als manier om jongeren NOG meer te leren.


permalink| geplaatst door MarjolijnMill:| 1:46 p.m.

Reacties: Een reactie plaatsen

<< Home