donderdag, november 16, 2006

OWD 2006

Bas Sponselee, 16 november 2006.

Hier een derde post van een DC'er. In de reacties te lezen van Jinne wordt gevraagd wat een DC'er is. DC staat voor digitale communicatie. Wij volgen deze opleiding aan de HU. Gelegen bij de uithof Utrecht. Hier een link naar de website van onze opleiding. Ik volg binnen deze opleiding de richting 'CMD'. Dit staat voor Communicatie en multimedia design. De grafische kant van de opleiding om het maar even kort samen te vatten. Het vorige semester kregen wij de cursus 'Digitaal lesmateriaal Ontwikkelen'. Een vervolg van deze cursus heet 'E-learning Trends'. De Onderwijsdagen 2006 biedt ons een mooie gelegenheid om eens in deze wereld te kijken welke trends binnen nu en 20 jaar 'hot' zijn in het onderwijs. En natuurlijk een mooie aansluiting aan de cursus die wij nu volgen.

We begonnen de dag om half 10 met een menige koppen koffie. Het was de bedoeling dat elke student 3 lezingen bijwoonde. Verspreid over alle lezingen, zodat op deze blog meerdere ervaringen te lezen zijn. Helaas is het schema een beetje in het water gevallen en is ieder voor zich zelf de beurs afgelopen. Helaas heb ik samen met nog 2 (waaronder Jinne) de cabaretier gemist. In die tijd hebben we een beetje rond gelopen, pennen gekregen, en bij een stand kregen we de kans om de nieuwe ipod shuffle te winnen. Het enige wat wij hoefde te doen was een toets afleggen. Deze stand bood een soort van Toetsing software. Een stukje software wat er voor zorgde dat je meerdere toetsten met 1 applicatie kon afleggen. Aan ons de taak om deze software te toesten. Natuurlijk een dikke voldoende maar we mochten deze in de middag nog een keer overdoen.

Om 11 uur begon de eerste lezing. Ik volgde de lezing "E-RESEARCH Top-down versus bottom-up: implementatie van ICT in het onderwijs" Een wat mij betreft iets te complexe lezing voor een student op de vroege ochtend met te weinig cafeine in zijn maag. Het ging over het onderzoek over de implementatie van ict binnen het onderwijs, deze werd gepresenteerd in een model en nader toegelicht. Een ander deel van de lezing ging over 3 stellingen aan de hand van praktijkvoorbeelden. Een PDF van deze lezing is hier na te lezen

Om 11:45 begon de tweede ronde, hier volgde ik de lezing van Willem de Pimper's 'PIMP MY COURSE'. Een opzich best interessante lezing, een lezing waar de bezoeker echt bij betrokken werd. Ten eerste werd de gehele groep in tweeen gesplitst en elke groep krijg zijn eigen monteur. Tijdens deze lezing kon een leerkracht zijn probleem op tafel gooien. Dit kon zijn tot een saaie les, de lesstof werd niet begrepen etc. Uiteindelijk behandelde we per groep 1 probleem. Ik zelf zat in een groep waar een vak op een hotelschool niet helemaal begrepen werd. Aan de leerlingen de taak om eerst het bedrijf te analyseren met daarbij de werkprocessen. Helaas drong dit niet helemaal door en werden er slechte producten opgeleverd. De groep mocht suggesties geven aan deze leerkracht en uiteindelijk werd er door de 'monteur' het vak gepimpt. Vandaar ook de benaming 'Pimp my course'. Een lezing die echt binnen de OWD valt alsin het opzoek naar een nieuwe oplossing voor het geven van lesstof. Helaas geen PDF of powerpoint van deze lezing.

Na deze lezing was het pauze en natuurlijk tijd om even te eten. Helaas was al het eten al snel op door de hongerige beursbezoekers dus verplaatsten wij ons even naar centraal om het echte studentenvoedsel te verschaffen.

De laatste lezing die ik volgde was 'Edu@2020'. Wel grappig dat de eigenaar van deze blog, Gerard Dummer precies voor mij ging zitten. Waarschijnlijk weet hij veel meer te vertellen over deze lezing. Als je aan mij vraagt waar deze lezing over ging zou ik zeggen dat het meer over toekomstperspectieven ging. Hoe het onderwijs er in 2020 eruit gaat zien. Na een filmpje werd een beetje gediscusseerd over het toekomstbeeld. Als ik alles moet gaan geloven sticht Disney een eigen university op waar mickey mouse je lesgeeft;). Een goed voorbeeld van deze perspectieven zijn al eens verspreid over het internet onder de naam EPIC 2014. Ook een soort van toekomst beeld waar google alles gaat overnemen en waarbij de gebruiker alles kan vinden en alles kan gebruiken op het internet. Zeker de moeite om deze filmpjes te bekijken, het komt aardig overeen met de lezing 'Edu@2020'

EPIC 2014


Uiteindelijk nog even de laatste presentatie bijgewoond in de beatrixtheater zelf. Een zeer boeiende en snelle presentatie ook over het toekomstperspectief. Na deze presentatie nog even snel de ipod in ontvangst genomen:). Bedankt TokoBv!!!
Om alles even kort samen te vatten vond ik dit een zeer interessante dag, genoeg stof mee naar huis genomen om goed over na te denken en natuurlijk zeer veel goede ideeen gekregen om de HU in te leiden in de toekomst zoals onderwijs zou moeten volgens mij.

Bas Sponselee

permalink| geplaatst door Bas:| 5:33 p.m.

Reacties: Een reactie plaatsen

<< Home