maandag, november 20, 2006

OWD 2006

15 November, het OWD 2006. We konden als studenten een kijkje nemen, geregeld door onze docenten van het vak e-Learning Trends.

De dag begon goed met een caberatier, was wel een grappige gozer. Daarna een lezing gehad van een Amerikaanse professor (ben even haar naam kwijt), en daarna na het 1e onderdeel 'Educatie.Toekomst geweest.

Elisabeth Kroon van TNO hield een presentatie over TNO, en over trends in educatie. Een aantal daarvan zijn:

- Het nieuwe leren; van kennis naar competenties
- Op eigen wijze; onderwijs op maat
- Veilige virtuele leeromgeving

Daarna werden een aantal toekomstvisies gepresenteerd, een uit de basisschool, een van de middelbare school en een uit het bedrijfsleven. Ik moet zeggen dat de basisschoolversie wel redelijk innoverend en nieuw was, maar de andere twee vond ik een combinatie van al reeds bestaande middelen.

Wel vond ik het jammer dat de helft van de presentatie over TNO zelf ging, en niet zo zeer over de trends. Het 2e deel (over de trends) vond ik zelf namelijk een stuk interessanter en relevanter.

De 2e presentatie die ik heb bijgewoond was Pimp my Coarse. Dit was een erg interessante en interactieve presentatie. Een deelnemer kwam met een probleem, en we moesten met onze groep een oplossing bedenken voor deze persoon. De presentatoren leidden het geheel goed en waren allebei erg enthousiant. Een erg leuke presentatie!

De 3e presentatie was Jatten Mag! Dit was een presentatie over LOREnet, een soort portal waar informatie (voornamelijk e-learning producten) wordt opgeslagen. Docenten en leerlingen kunnen dit materiaal eraf halen, maar moeten dit ook weer terug plaatsten. Zo wordt een portal gemaakt die steeds 'voller' wordt met informatie. De e-Learning producten bestaan voornamelijk uti teksten en illustraties, en filmbeelden.

Al met al vond ik het wel een interessante dag, alleen vond ik het jammer dat er te weining relevante informatie voor ons (studenten) was. Het was voornamelijk gefocussed op docenten. Vooral de laatste presentatie was eigenlijk niet van belang voor ons (ik kwam ook op de pakkende titel af) , maar toch was het wel leuk om bij te wonen.

permalink| geplaatst door Frederik van Otterlo:| 8:12 p.m.

Reacties: Hallo Frederik,
Ik zou niet direct zeggen dat er voor jou als student niet veel te halen was op de onderwijsdagen. Juist voor een student e-learning is er op de onderwijsdagen een hoop te halen. Je kunt op de onderwijsdagen een goed overzicht krijgen van de ICT toepassingen waar de huidige voorlopers (want het zijn toch veelal de voorlopers die op de onderwijsdagen hun ding presenteren) mee bezig zijn.

Hoewel de onderwijsdagen niet speciaal voor studenten georganiseerd zijn, is er voor studenten toch zeker wel een hoop te halen.


p.s.: Wat een lovende woorden overigens voor jullie docent in de afgelopen twee berichten. Nu begrijp ik ook waarom jullie allemaal de workshop Pimpmycource hebben gevolgd.
# gepost door Blogger Jeroen van Beijnen : 8:51 p.m.  

Een reactie plaatsen

<< Home