woensdag, november 15, 2006

The Flexible Professional in the Knowledge Society New Demands on Higher Education in Europe / Rolf van der Velden (Universiteit Maastricht)

Rolf van der Velden gebruikte deze sessie om de zaal iets meer te vertellen over een Europees project met de naam REFLEX. Dit project bestaan al een aantal jaren en zal in september 2007 worden afgesloten.

Na de verklaringen van Bologna en Lissabon heeft de discussie over het hoger onderwijs een Europese dimensie gekregen. Europa moet de meest competatieve economie van de wereld worden en hierin speelt het onderwijs een belangrijke rol. Hoger opgeleiden zijn als het gaat om innovatie van producten niet weg te denken en zijn een belangrijke motor als het gaat om economische groei.

Maar welke competenties stel je dan aan de hoger opgeleiden? Is het onderwijs in staat om studenten deze compententies aan te leren? Welke kenmerken in onderwijssystemen of onderwijsprogramma’s zorgen dat de competenties worden bijgebracht? Op deze, en andere vragen, probeert REFLEX een antwoord te geven.

Hierbij zijn drie onderzoeksinstrumenten ingezet:

  • Landenstudie om kenmerken van hoger onderwijssystemen te bepalen en de arbeidsmarkt te beoordelen

  • Kwalitatieve studie – gesprekken met vertegenwoordigers van hoger onderwijs en werkgevers

  • Survey onder afgestudeerden (70.000) in 14 verschillende landen 5-6 jaar na afronden opleiding zijn de ex-studenten opgezocht


Wat zijn de belangrijkste trends op de arbeidsmarkt?

  • toenemende nadruk op belang van onderwijs en menselijk kapitaal – kenniseconomie of kennissamenleving

  • Toenemende nadruk die wordt gelegd op flexibiliteit en employability – patronen school – werk – pensioen behoort tot verleden, vermenging van werelden ook werk en prive = transitionele arbeidsmarkt

  • Toenemende nadruk op internationalisering en globalisering


Competenties:

  • professionele expertise

  • functionele flexibiliteit – actieve rol in zoeken naar mogelijkheden

  • innovatie en kennismanagement

  • mobiliseren van mensenlijk kapitaal, mobiliseren van kennis en vaardigheden die mensen hebben

  • internationale orientatie, interculturele vaardigheden


Hierna is gekeken welke competenties in voldoende mate aanwezig zijn en welke niet. Hier zijn ook weer conclusies aan verbonden. Zoals bijvoorbeeld:

  • van stage lopen wordt je niet beter van op gebied van kennismanagement

  • project/probleemgestuurd onderwijs is niet geschikt voor het mobilieren van menselijk kapitaal

  • als er tijdens het onderwijs veel aandacht is voor theorie dan doen studenten op de eerste vier terreinen (competenties) veel kennis op

  • schriftelijke opdrachten en modelinge presentatie doen het beter dan multiple choice


Als studenten na de studie gaan werken zijn de competenties dan belangrijk? Worden de beschikbare competenties meegewogen in de beloning in salaris? Worden de competenties volledig benut binnen het werk?
27 % van de afgestudeerden geven aan dat de baan die zij hebben niet een volledig beroep doet op de kennis en vaardigheden die zij bezitten.

Van der Velden ging hierna nog kort in op de voorlopige conclusies van het onderzoek. Een sessie met veel getallen waarbij ik de koppeling met het thema Netgeneratie niet kon maken. Op zich geen slecht verhaal, alleen ik had iets heel anders verwacht.

Meer informatie: PDF van sessie.

permalink| geplaatst door moqub:| 9:13 p.m.

Reacties: Een reactie posten

<< Home